ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu SBB ─ Malczewski w serwisie ArtRock.pl

SBB — Malczewski

 
wydawnictwo: Metal Mind Productions 2009
 
1. Uwertura [02:53]
2. Wiosna I – Natchnienie [08:40]
3. Wiosna II – W drogę [11:25]
4. Rozkładaniec [12:22]
5. Jesień – Pomnik [05:43]
6. Jesień – Trybuna [10:19]
7. Melancholia [11:49]
8. Zima [08:04]
9. Odejście [02:14]
10. Wiosna I – Natchnienie [07:15]
11. Melancholia [03:58]
12. Wiosenne chimery II [03:55]
13. Follow My Dream I [03:22]
14. Motto [03:27]
15. Poród [04:43]
16. Światłowód [02:46]
17. Modliszek [04:19]
18. Follow My Dream II [03:39]
19. Wiosna I – Natchnienie [06:58]
20. Melancholia [04:22]
21. Follow My Dream III [02:28]
22. 1 [01:34]
23. 2 [02:18]
24. 3 [02:09]
25. 4 [01:19]
26. 5 [02:41]
27. 6 [01:57]
28. 7 [02:02]
29. 8 [02:03]
30. 9 [00:54]
31. 10 [00:32]
32. 11 [02:12]
33. 12 [01:33]
34. 13 [00:56]
35. 14 [00:39]
36. 15 [00:59]
37. 16 [01:01]
38. 17 [02:51]
39. 18 [00:44]
40. 19 [01:06]
41. 20 [05:45]
42. 21 [01:52]
43. Teatr w walizce [03:28]
44. Józef Skrzek o Malczewskim [02:25]
45. Na estradach świata [09:23]
46. Follow My Dream [26:27]
 
Całkowity czas: 204:08
skład:
Józef Skrzek – instrumenty klawiszowe, śpiew. Antymos Apostolis – gitara, perkusja. Jerzy Piotrowski – perkusja. Sławomir Piwowar – gitara. Jerzy Leszczyński – głos.
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
,0
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
,0
Album słaby, nie broni się jako całość.
,0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
,0
Album jakich wiele, poprawny.
,0
Dobra, godna uwagi produkcja.
,0
Więcej niż dobry, zasługujący na uwagę album.
,0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
,1
Absolutnie wspaniały i porywający album.
,2
Arcydzieło.
,3

Łącznie 6, ocena: Absolutnie wspaniały i porywający album.
 
 
Ocena: 8+ Absolutnie wspaniały i porywający album.
19.05.2012
(Recenzent)

SBB — Malczewski

Sobota z SBB – odcinek XXXVIII.

„Malczewski” to dla fana SBB pozycja bardzo cenna. Zawiera ona dokumentację współpracy Józefa Skrzeka z Jerzym Leszczyńskim – założycielem Teatru Wizji i Ruchu, aktorem, choreografem, scenarzystą i reżyserem teatralnym. W roku 1976 obaj panowie współpracowali przy powstawaniu spektaklu „Malczewski” – Leszczyński dostarczył Skrzekowi pomysłów, które ten drugi rozwinął, rozbudował i zaaranżował po swojemu. O tym, że muzyczna ilustracja spektaklu doczekała się rejestracji, fani i historycy SBB wiedzieli, ale same taśmy przez długi czas uchodziły za zaginione (fragmenty ukazały się w boxach „Lost Tapes II” SBB i „Viator” Skrzeka). Odnaleziono je dopiero na początku 2008 w archiwach lublińskiego MDK. podczas porządkowania archiwów zmarłego w listopadzie 2008 Leszczyńskiego.

Zawarta na albumie „Malczewski” dźwiękowa oprawa spektakli Leszczyńskiego to muzyka o charakterze głównie ilustracyjnym. Niewiele tu wirtuozerskich popisów instrumentalnych: całość chwilami wręcz zaskakuje prostotą i oszczędnością. Głównym, nadrzędnym elementem tych nagrań jest nastrój, Skrzek wyraźnie skupia się tu na tworzeniu klimatu, ilustrowaniu scenicznej akcji – stanowiącym integralny element spektaklu, ale nie narzucającym się odbiorcy, nie wychodzącym na pierwszy plan. Pierwsza z płyt zestawu zawiera nagrania studyjne. „Uwertura” ma należycie dramatyczne otwarcie, z którego wyłania się dość typowe dla SBB jazzrockowe granie. „Wiosna I” jest spokojna, stonowania, powoli sobie płynie napędzana zgrabnymi solówkami Skrzeka i Lakisa. „Wiosna II” to lekko zmodyfikowana instrumentalna wersja „Freedom With Us” i „3rd Reanimation”; z kolei „Rozkładaniec” to po prostu przearanżowany temat z „Wołania o brzęk szkła”. Niesamowicie wypada „Jesień – Pomnik”: syntezatorowe, minorowe, przelewające się tła i rozgrywane na ich tle elektroniczne fanfary z punktującym całość „metronomowym” pulsem perkusji. „Jesień – Trybuna” to kolejna w dorobku zespołu porcja jazz-rockowego, podszytego syntezatorami grania. „Melancholia” ma tajemniczy, minorowy syntezatorowy wstęp i ciepłą klawiszową kodę; niestety, część środkowa (żwawe jazz-rockowe granie) wypada dość blado i schematycznie. Podobnie, choć wyraźnie ciekawiej wypada „Zima”: nastrojowy klawiszowy wstęp przechodzący w zgrabny jazz-rockowy fragment z solówkami syntezatorów i gitary, do tego melodia przywodzi na myśl „Ze słowem biegnę do Ciebie”.

Druga płyta to rejestracja fragmentów dwóch spektakli. Zaczyna się od nagrania zarejestrowanego dla telewizyjnego Studia 2 w marcu 1978, niestety o przeciętnej jakości technicznej. Oprócz znanych już tematów „Odejście”, „Melancholia” i „Wiosenne chimery”, mamy tu zmodyfikowaną, bardzo ciepło rozwijającą się „Wiosnę I”: od spokojnego wstępu aż po space-rockowy finał z bardzo fajnym solem gitary na bogatym syntezatorowym tle. Pozostałe, wyraźnie lepsze technicznie nagrania z drugiego krążka to zapis występu w Casino Knokke w belgijskim Knokke w czerwcu 1978, wyemitowanego prawie rok później w telewizyjnym cyklu „Na estradach świata”. Oprócz znanych tematów (ramę całości stanowi temat "Follow My Dream"), mamy tutaj też premierowe kompozycje. „Motto” to subtelna syntezatorowa (głównie) kompozycja; za to „Poród”, dzięki nadającym dramaturgię partiom perkusji, wypada dość niesamowicie. „Modliszek” to i nieco syntezatorowego grania, i trochę jazz-rocka, i ładny fortepianowy finał – zgrabnie wprowadzający do oszczędnej, fortepianowej wersji pieśni „Follow My Dream”. Kolejna wersja „Wiosny I – Natchnienia” znów płynie sobie powoli, niespiesznie, Skrzek i Lakis wymieniają się precyzyjnymi, zgrabnymi solówkami.

Trzecia płyta to swoiste postscriptum. Pierwsze 22 ścieżki bez tytułu to kolaż różnych wypowiedzi Jerzego Leszczyńskiego z lat 70. i 80., uzupełnionych instrumentalnymi miniaturami SBB. W sporej części mamy tu do czynienia ze spokojnym graniem o charakterze muzyki tła, acz kilka fragmentów się wyróżnia. „1” to fortepianowo-syntezatorowy drobiażdżek. W „2” mamy zgrabne, niespieszne space-rockowe zespołowe granie. „3” to z kolei barokowa stylizacja. „5” to delikatny klawiszowy podkład; podobnie „6” przy czym tutaj całość puentuje dynamiczny, jazzrockowy fragment. Możemy też posłuchać wypowiedzi Józefa Skrzeka o całym przedsięwzięciu zarejestrowaną tuż przed nagraniem programu dla Studia 2 i dyskusję poprzedzającą emisję nagrania z Knokke. Na sam koniec zaś dostajemy bonusową rejestrację koncertową: „Follow My Dream” zarejestrowaną przez kwartet SBB 24 października 1979 w Bytomiu – przearanżowaną, rozbudowaną, z rozbudowanymi solówkami gitarowymi Lakisa i Sławomira Piwowara.

Bardzo elegancko wydany (gruba książeczka z obszernym opisem współpracy Skrzeka i Leszczyńskiego – po polsku i angielsku oraz mnóstwem zdjęć) „Malczewski” to dla fanów zespołu wydawnictwo archiwalne o bardzo dużej wartości; dla zwykłego słuchacza – porcja interesującej, klimatycznej muzyki ilustracyjnej, dobrze broniącej się także bez towarzyszącego obrazu.

Za tydzień: odcinek XXXIX. Ostatnia część kolorowej serii – tym razem koncert z Opola.

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.