ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu Baker, Dean  ─ Constellations  w serwisie ArtRock.pl

Baker, Dean — Constellations

 
wydawnictwo: Oskar 2018
 
1. Le Chat Qui Peche (9:14)
2. Off the Shoulder of Orion (4:35)
3. Here and Now (4:40) (Vocals - Stu Nicholson)
4. Modular Seasons (3:51)
5. Clouded Hills (5:56)
6. New Horizons (5:41) (Vocals - Anastasia Coburg)
7. Nuda Veritas (4:09) (Vocals - Stu Nicholson)
8. Engelbrecht (3:37) (Guitar - Lee Abraham)
9. Constellations (4:24) (Vocals - Stu Nicholson)
10. Impression No.8 (9:01)
 
skład:
Dean Baker – all instruments
Lee Abraham – guitars (8)
Stuart Nicholson – vocals (3,7,9)
Anastasia Coburg – vocals (6)
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
,3
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
,1
Album słaby, nie broni się jako całość.
,1
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
,0
Album jakich wiele, poprawny.
,0
Dobra, godna uwagi produkcja.
,0
Więcej niż dobry, zasługujący na uwagę album.
,0
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
,0
Absolutnie wspaniały i porywający album.
,0
Arcydzieło.
,0

Łącznie 48, ocena:
 
 
Ocena: 8 Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
30.12.2018
(Recenzent)

Baker, Dean — Constellations

Dean Baker to klawiszowiec z zespołu Galahad, a zarazem człowiek, który na kształtowanie się brzmienia zespołu wywarł niemały wpływ. Dość porównać pierwsze płyty zespołu z „Following Ghosts” – wyraźnie inną, bardziej oryginalną, pełną nowoczesnych jak na 1999 dźwięków i finezyjnych smaczków brzmieniowych; płytą, która wyznaczała nowy kierunek dla zespołu, utrzymujący się na dobrą sprawę do dziś. Dean pomagał też m.in. Twelfth Night czy Anastasii Coburg, a w listopadzie 2018 wydał swój album solowy.
 
Płyta zrodziła się w smutnych okolicznościach: w kwietniu tegoż roku zmarł bliski przyjaciel Deana. Pozostawił on po sobie potężną kolekcję płyt winylowych z klasyczną muzyką elektroniczną: Tangerine Dream, Jarre’a, Vangelisa, Kraftwerk… Sam zainteresowany przyznał, że przesłuchanie tejże kolekcji zajmie całe lata, ale miał okazję odbyć kolejną podróż w świat starych syntezatorów, rozstrajających się oscylatorów, instrumentów potrafiących zmieniać tonację wraz ze zmianą temperatury pomieszczenia. Tego wszystkiego, co kiedyś przeklinał jako młody klawiszowiec, a co fascynowało go (wszak już te kompozycje z „Following Ghosts”, w których Baker odgrywał znaczącą rolę jako kompozytor, nosiły wyraźne piętno zainteresowania muzyką elektroniczną, tak klasyczną jak i nowoczesnymi jak na 1999 brzmieniami). Przygotował i już po kilku miesiącach wydał autorską płytę z muzyką elektroniczną właśnie, stworzoną z wykorzystaniem klasycznych instrumentów klawiszowych, w tym starych modularnych syntezatorów, melotronu i wczesnych samplerów.
 
Powstała płyta będąca z jednej strony nostalgiczną podróżą w świat el-muzyki lat 70., czasów wczesnych dzieł Jarre’a, Vangelisa, Kraftwerk, Tangerine Dream, inspiracji Kosmosem i międzygwiezdnymi podróżami, a z drugiej wykorzystująca nowoczesną produkcję i realizację dźwięku. „Constellations” to uczta dla fanów takiej klasycznej elektroniki. Czasem jest bardziej mandarynkowo, jak choćby w „Le Chat Qui Peche”, ciekawej hybrydzie stylów Jarre’a i Tangerine Dream z drugiej połowy lat 70. (choć Dean nie ma aż takiego daru do tworzenia od razu wpadających w ucho melodii), czasem bardziej pod Vangelisa ze zbliżonego okresu (majestatyczny „Off The Shoulders Of Orion). „Clouded Hills” ciekawie ozdabiają kobiece wokalizy, a całość przywodzi te bardziej rozbudowane kompozycje Jeana Michela Jarre’a z I połowy lat 80. A taki końcowy „Impression No.8” spokojnie mógłby się pojawić na płycie z muzyką do „Ceny strachu”, jaką w 1977 przygotowali Edgar Froese i spółka. Do tego w paru utworach gościnnie pojawił się jako wokalista Stuart Nicholson – i takie „Here And Now” spokojnie mogłoby się znaleźć na przywołanej wcześniej „Following Ghosts”.
 
Jeśli lubisz klasyczną muzykę elektroniczną – to na pewno płyta dla Ciebie.
 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.