ArtRock.pl - Progressive & Art Rock w sieci!
Ten serwis korzysta z plików Cookies i podobnych technologii. Dowiedz się więcej » | zamknij
 
Recenzje albumów w serwisie ArtRock.pl
Recenzja albumu Spoon  ─ Transference w serwisie ArtRock.pl

Spoon — Transference

 
wydawnictwo: Merge 2010
 
1. Before Destruction (3:17)
2. Is Love Forever? (2:07)
3. The Mystery Zone (4:59)
4. Who Makes Your Money (3:44)
5. Written in Reverse (4:18)
6. I Saw the Light (5:32)
7. Trouble Comes Running (3:05)
8. Goodnight Laura (2:28)
9. Out Go the Lights (4:36)
10. Got Nuffin (3:58)
11. Nobody Gets Me But You (4:56)
 
Całkowity czas: 43:01
skład:
Britt Daniel – vocals, gitar / Jim Eno – drums / Rob Pope – bass / Eric Harvey – keyboards
 
Album w ocenie czytelników:
Oceń album:

Pokaż szczegóły oceny
Beznadziejny album, nie da się go nawet wysłuchać.
,0
Istnieją gorsze, ale i przez ten ciężko przebrnąć do końca.
,0
Album słaby, nie broni się jako całość.
,0
Nieco poniżej przeciętnej, dla wielbicieli gatunku.
,0
Album jakich wiele, poprawny.
,0
Dobra, godna uwagi produkcja.
,0
Więcej niż dobry, zasługujący na uwagę album.
,1
Bardzo dobra pozycja, mocno polecana.
,0
Absolutnie wspaniały i porywający album.
,0
Arcydzieło.
,0

Łącznie 1, ocena: Więcej niż dobry, zasługujący na uwagę album.
 
 
Ocena: 7 Więcej niż dobry, zasługujący na uwagę album.
30.05.2010
(Recenzent)

Spoon — Transference

Ilość dostępnej i potencjalnie interesującej muzyki zwiększa się z każdym rokiem. Również 2010 już od samego początku zapowiadał się niezwykle obiecująco, m.in. z nowymi wydawnictwami Massive Attack, Yeasayer czy Joanny Newsom. Dla mnie jednak pierwszą ważną premierą tego roku był kolejny album grupy Spoon. Zespół, dowodzony przez wokalistę Britta Daniela, już swoją poprzednią płytą postawił bardzo wysoko poprzeczkę. Niezwykła przebojowość, ciekawe rozwiązania brzmieniowe i nieskrępowana ekspresywność uplasowały „Ga Ga Ga Ga Ga” w czołówce moich ulubionych albumów 2007 roku.

Na „Transference” grupa kontynuuje rozwój w obranym wcześniej kierunku. Całość nie jest może tak chwytliwa i dopieszczona, jak poprzedni krążek, ale muzykom udało się tak poprzestawiać akcenty, że nie powoduje też uczucia rozczarowania. Szczególnie podoba mi się sposób, w jaki zespół łączy surowość brzmienia gitar z całą batalią studyjnych efektów i sztuczek, które nadają ich muzyce niepowtarzalnego charakteru. Proste piosenki, oparte na kilku akordach i melodiach, poprzez dodanie rozmaitych pogłosów, filtrów i plam dźwięków, tworzą coś w rodzaju garażowej indie-psychodelii, której słucha się znakomicie. Transowa motoryka i hipnotyczny klimat co rusz podważane są przez niespodziewane i zaskakujące aranżacje: czasem muzyka urywa się bez żadnego ostrzeżenia, konstrukcja utworu staje na głowie, znikąd pojawiają się bliżej nieokreślone dźwięki. Z początku tego typu zabiegi mogą nieco irytować, ale im dłużej obcuję z tą płytą, tym silniejszego nabieram przekonania, że inaczej po prostu być nie mogło. Dzięki temu „Transference” intryguje i wciąga; wraz z kolejnymi odsłuchami zza luźno porozrzucanych nut wyłania się porządek, wady okazują się zaletami a fascynacja całością rośnie. To bardzo dojrzały i przemyślany album, jeden z tych, które igrając z naszymi przyzwyczajeniami, uświadamiają nam, jak nieprzewidywalna i ciekawa potrafi być muzyka. A przy tym jest po prostu zbiorem dobrych piosenek, przystępnych w formie i adresowanych do szerokiego grona odbiorców.

Nie jest to najlepszy album grupy, z łatwością mógłbym też wymienić kilka innych tegorocznych płyt, które bardziej mi się podobają, jednakże muzykę na „Transference” cechuje wyrazistość i bezpośredniość przekazu, która sprawia, że po prostu chce się do niej wracać. Nie wiem do końca na czym to polega, ani jak oni to robią, ale płyty Spoon słucham regularnie od początku roku i nic nie wskazuje na to, żebym wkrótce miał przestać. A to chyba najlepszy wyznacznik klasy tego zespołu.

 
Słuchaj nas na Spotify
ArtRock.pl RSS
Picture theme from BloodStainedd with exclusive licence for ArtRock.pl
© Copyright 1997 - 2024 - ArtRock.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.